tisdag 8 mars 2011

Kloklippning och pälsvård

Det finns några här (läs matte och husse) som tycker att det kloas lite mycket på soffan.
Vi förstår inte alls vad de menar.
Man måste ju se till ha hålla klorna i trim ifall det skulle komma in en fjäderkotlett på altanen eller en musling i garaget!
Tur för matte att hon är så snabb med klotången och att vi alltid får Dentabits efteråt.

När man ändå är igång med såna där saker kan man ju lika gärna fortsätta med lite extra pälsvård. Just nu är det ju lite extra fix eftersom det lossnar lite päls.

22 kommentarer:

  1. *Mjauuuthihii*...Klovård är ju sååå mysigt...
    Vi älskar det & pälsvård ♥

    /Jam & Kram!!

    SvaraRadera
  2. Av någon underlig anledning har jag inget emot att klippa klorna. Kamma pälsen däremot - då kan jag bli rent morr-disk efter en stund. Ibland förvånas man över sig själv...
    Sympatiserar med soffkloandet, själv kloar jag överallt utom på mitt klösträd. Matte säger att hon ser trädet mer som en dekorativ möbel nu.
    Tassklappar

    SvaraRadera
  3. Tack och lov är detta något jag aldrig utsatts för. Tackar för det genom att aldrig klösa på något här inne. Har dock noterat att Puff råkar ut för saxen ibland, och då brukar hon försöka protestera, utan framgång.

    SvaraRadera
  4. Fy för klorvård! *fräser och slår med tassen* Husse gjorde det på mig i förrgår och jag tycker inte alls om det. Man känner sig ju som en liten kattunge när man blir upplyft och fasthållen så där.

    SvaraRadera
  5. Här klipps det oxå klor ibland fastän jag minsann nästan bara klöser på min klöspinne :)
    Har inget emot vare sig att klippa klorna eller bli kammad men kardan den ÄR HEMSK !!!

    SvaraRadera
  6. Dentabits är en av favoriterna här hemma också!
    sv: jo, Om jag skulle kastrera Issie hade det varit dags för det nu, Snövit kastrerades när hon var 6 månader. även Gustaf är kastrat. Men Issie har jag tänkt avla på lite! :) hade planer på om jag skulle starta en liten kattuppfödning, men jag vet inte, isåfall ska den vara VÄLDIGT småskalig. Tycker inte man ska avla för mycket katter eftersom det finns så många hemlösa katter man kan ta hand om istället. Samtidigt förstår jag ju att man kan ha det intresset och att man vill avla så pass så kattraserna inte försvinner iallafall. Jag hoppas dock inte att Issie börjar löpa redan, tycker det är lite väl tidigt, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
  7. förresten vad roligt att Husse kallar Matte för "crazy cat lady"! :) så är det här hemma också, därav namnet på bloggen! :D

    SvaraRadera
  8. Vi HATAR att klippa klorna. Tack och lov har ingen av oss snabbväxande klor (även om vi vässar dem "lite" på mattan) så det brukar räcka med att vetten gör det när vi är där och att "godisråttan" (lillies syster) gör det när hon kommer hem. Vi är inte arga eller så - vi bara ålar oss som, uhmmm... ja... som ålar.

    Tröstegos, buff, kurr, gottisar å sånt
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  9. Oj, får matte klippa era klor? Det får hon minsann inte med mina kan jag jama. *stampar med tassarna* Idag fick vi äntligen vår underkåvermus! Jamarns vad skoj den är! Till och med gamlingen Wilma som aldrig vill leka satt i över en timme och lekte med den. Vi tycker absolut att ni skall jama till era människor att ni vill ha en sån! Nu har matte stängt av den, hon tyckte den kunde få vila en stund, precis som om vi katter inte skulle klara av att bedömma det själva? *fnyys* Fast det skulle kanske vara skönt med en liten kattlur efter all musjakt....
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  10. Fy jam, att klippa klor är bland det värsta vi vet! Vi blir riktigt besvärliga (enligt matte och husse alltså), sprattlar och är högljudda. Matte och husse brukar säga att det skulle gå mycket fortare om vi inte bråkade så mycket, men vi förstår inte riktigt hur de menar.

    Tass

    SvaraRadera
  11. Kloklippning är väl sådär... Det går an, men ibland vill man ju ha tillbaka sin tass innan matte är klar. Klokt att göra en helrenovering och fixa pälsen när man ändå håller på. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  12. Smulan tycker INTE att hennes klor behöver klippas alls. Jag, Amanda ligger bredvid i soffan och bryr mig inte om matte klipper dem. Men vi har stadiga stockar i rastgården att nöta ner dem på naturligt. Så det inträffar bara någon gång om året, ibland inte äns det.

    =^.^=

    Nosgos

    SvaraRadera
  13. Annmi-Mysigt är kanske inte jamet, men Dentisarna är goda! Nosbuff

    Frasse-Klippandet går ju fort, borstandet står man ut med en kort stund! Nosbuff

    Sippo-Vi kämpar på så gott vi kan för att slippa, klösträdet, mattan,soffan.. Konstiga idéer de har ibland. Nosbuff

    KjelleBus-Är det en sån där läskig metallsak? "ryser" Nosbuff

    Sofia-Då är vi med på banan vi också! Svår fråga med kattungar just med tanke på alla hemlösa, men nöjer man sig med en kull så..Nosbuff

    Maurice och Kajsa-Matte har övat upp sig så det går snabbt och klpper ofta och lite men det vore skönt att slippa.Tur att hon har förstått att det går lättare med godis! Nosbuff

    Alice-gillar ni den också får vi nog lov att jama ordentligt till matte. Var köpte ni er? Nosbuff

    Molly och Grabbarna-Kul är det inte, men uthärdligt nu när matte har fått upp tempot OCH vi får godis. Nosbuff

    Findus, Isak och Rasmus-Det hålls i tassen lite länge ibland det tycker vi med! men vi vet att det ALLTID blir gott efter så vi tiger och lider. Nosbuff

    SvaraRadera
  14. Smulan, Amanda och Hjulia-Lyxigt att slippa..Nosbuff

    SvaraRadera
  15. Gustav-Vilken lyckost du är som aldrig behöver klippa klorna! Tänk om vi också kunde slippa..Nosbuff

    SvaraRadera
  16. Jag känner igen greppet som matte tagit om dig. Väldigt obehagligt, och onödigt!

    SvaraRadera
  17. Här beställde matte vår jamarskojsiga underkåvermus http://www.supercat.se/aktivering/
    Den kom hem snabbt också, bara 2 arbetsdagar.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  18. Kattson-Riktigt onödigt! Klorna behöver ju egentligen inte klippas.. Nosbuff

    Alice-Tack, då ska matte få låna datorn en stund och beställa en sån till oss. Nosbuff

    SvaraRadera
  19. Åh vad duktiga ni är.
    Tazz o Kram

    SvaraRadera
  20. Vilken duktig matte ni har som gör plågan kort!
    Vi efterlyser lite större bilder på er, ni är så himla snygga så det räcker inte riktigt till med små bilder! :) Lisen behöver ju få sitt "eye-candy" liksom.. ;)

    SvaraRadera
  21. Inkan och Ligan-Tackar! Nosbuff

    Goliath och Lisen -"Röda om nosen" Det är på mig Dui då förstår jag... Får försöka lägga ut några stora bilder..Det får bli mycket bild och litet tassande då..Nosbuff

    SvaraRadera
  22. USCH för klovård, det gillar inte vi heller, mjau
    Undrar oxå varför det ska vara bra för.
    Undrar om vi skulle ta och klippa dom däringa naglarna på våra tvåbeningar,
    undrar vad dom skulle jama om då, *FNISS*


    Tass tass

    Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

    SvaraRadera